Tuinmeubilair werd in de Renaissance sterk beïnvloed door het streven van de rijke klasse naar comfort en schoonheid. In die tijd bedekte gedetailleerd houtsnijwerk elk mogelijk oppervlak, waren de gebruikte materialen duur en was deze designtrend zo populair dat men zou kunnen stellen dat het een radicale verschuiving in de meubelmakerij markeerde.
De tuinen en hoven waren weelderig en karakteristiek voor de welvaart van de eigenaren.

Een opvallend kenmerk van Renaissance-tuinmeubelen was de aandacht voor detail en ornament. Houtsnijwerk en decoratieve elementen waren overvloedig aanwezig, en elk meubelstuk was een kunstwerk op zich. Deze periode legde de basis voor de esthetische aspecten van tuinmeubelen die in de latere eeuwen zouden volgen.
Het gebruik van stenen en metalen tafels bleef bestaan in zowel privé- als openbare tuinen, hoewel er gedocumenteerd bewijs is dat ook het gebruik van hout voor tuinmeubilair ondersteunt. Materialen zoals fluweel, verguld hout, tin en leer werden ook gebruikt om het comfort te verhogen, evenals versieringen zoals schelpen, edelstenen en edele metalen die in ontwerpen werden verwerkt. In extremere gevallen werden dure geïmporteerde stoffen uit Egypte, India of Perzië gebruikt voor het vervaardigen van zittingen voor stoelen en banken.

De weelde die met meubels uit deze periode gepaard ging, spreekt tot op de dag van vandaag nog steeds tot de verbeelding van velen. De gedetailleerde vormgeving was prominent aanwezig in alle soorten tuinmeubilair uit deze periode, met ontwerpen die vaak gedraaide cabriolepoten, luxueuze materialen en gedetailleerd houtsnijwerk bevatten. De ontwerpen waren niet alleen bedoeld om er mooi uit te zien, ze hadden een doelgericht karakter. Banken met aangebouwde tafels boden een oppervlak om buiten te eten, terwijl hogere rugleuningen meer privacy boden tijdens het buiten zitten.

Sommigen beweren dat deze periode een ongeëvenaard niveau van vakmanschap bood, wat verder wordt aangetoond door prachtige stukken zoals de Franse bank, die door musea over de hele wereld worden verzameld. Anderen beweren dat er sindsdien weinig is veranderd in tuinmeubilair en dat veel van het huidige tuinmeubilair vergelijkbaar is met wat eeuwen geleden populair was, wat de tijdloze aantrekkingskracht ervan aantoont.
