Van beoogd advocaat naar spraakmakend ontwerper: José Gandia-Blasco

Na zijn studies Rechten ging José Antonio Gandia-Blasco aan de slag in het familiebedrijf dat actief was in de textielindustrie en waaraan hij een volledig nieuw imago gaf. Het begon met een nieuw logo en de ontwikkeling van een innovatieve tapijtencollectie. Toen hij zijn zomerverblijf op Ibiza aan het bouwen was ontwikkelde hij samen met de architect een nieuwe tuinmeubelcollectie, “Na Xemena” genaamd. Deze stap zorgde voor de diversificatie van de firma Gandia-Blasco. De redactie sprak met hem in Milaan.

Je studeerde rechten, sloot je vervolgens aan bij het familiebedrijf – dat tapijten produceerde – en begon te reizen: ben je een berouwvolle advocaat?

“Ik zou zeggen van wel: de universitaire studies waren voor mij bijna verloren jaren. Ik hield altijd al van design en creativiteit, maar in die tijd in Spanje kon ik die onderwerpen niet echt bestuderen. De optie was om kunst te studeren, maar dat was niet wat ik wilde. Daarom beschouw ik mezelf als een autodidactisch ontwerper die voor de rechten heeft gestudeerd.”

De behoefte om je huis op Ibiza in te richten, bracht je ertoe om tuinmeubelen te ontwerpen: was het al een latente passie of schuilt er een soort toeval in de geboorte van Gandia Blasco Outdoor?

“Klopt: de behoefte om de terrassen van mijn huis op Ibiza (1996) in te richten, bracht me ertoe om buitenproducten te gaan ontwerpen, maar ik heb altijd al een passie voor dit vakgebied gehad. Al van jongs af aan vond ik het geweldig en heb ik altijd nagedacht over hoe ik een ruimte, een lamp of iets anders moest ontwerpen om van het buitenleven te genieten. Ik begon met het ontwerpen van de tuin van mijn eerste huis, terwijl ik bedacht hoe ik elke hoek ervan kon verlichten.”

Van Na Xemena tot vandaag: hoe is Gandia Blasco veranderd en hoe is de markt ook veranderd?

‘’Na Xemena heeft een grote evolutie teweeggebracht voor Gandia Blasco, omdat we vroeger alleen tapijt produceerden en met Na Xemena, ons eerste buitenaanbod, ook meubelproducent voor buiten werden. De markt is sindsdien flink veranderd. Nu zijn er verschillende bedrijven die tuinmeubelen produceren, maar in het begin was het precies andersom. Hoe dan ook, naar mijn mening zijn er maar weinig bedrijven met een duidelijke identiteit. Het is vrij eenvoudig om tuinmeubelen te produceren, maar het is niet zo eenvoudig om een ​​sterke identiteit te hebben. Natuurlijk denk ik dat Gandia Blasco een van de sterkste is. De productie van tuinmeubelen was een nichemarkt die nauwelijks werd verkend; daarna zijn veel bedrijven het gaan produceren, puur om winst te maken. Maar zoals ik al eerder zei, doen er maar weinigen het op de juiste manier.”

Wat zijn de belangrijkste markten voor Gandia Blasco en waar investeert u momenteel in? Hoe ziet uw toekomstige project eruit?

“Onze beste markt is Europa, met name Spanje en Italië. De tweede markt is de VS, waar we een vestiging hebben, Gandia Blasco USA. We investeren continu in nieuwe projecten en merken. Een daarvan is gespecialiseerd in outdoorproducten met lage prijzen, die online verkocht zullen worden.”

De wereld van contracten en projecten wordt steeds meer een rijk eiland. Wat vindt u ervan en wat is de toegevoegde waarde van Gandia Blasco op dit gebied?

“De contractsector groeit zeker en Gandia Blasco heeft alle juiste producten om te voldoen aan de behoeften van ontwerpers en al hun projecten in te richten. Elke oplossing belichaamt uiteraard de stijl van Gandia Blasco. Bovendien kunnen we met ons merk GAN tapijten produceren voor zowel binnen als buiten. Met Espacios Exteriores kunnen we elk type pergola, kristallen boxen en speciale tuinconstructies leveren. Tot slot biedt het merk Diabla verschillende artikelen voor buiten, maar dan met een meer casual tintje.” 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *