Henrik Pedersen:

We zien elkaar op de stand van Gloster in Milaan. Henrik Pedersen voelt zich er duidelijk op zijn gemak en dat is niet vreemd: de Deense ontwerper is artistiek directeur en werkt samen met zijn studio 365° Design aan de positionering van Gloster. Van de prachtige Archi stoel tot de indrukwekkende Bora stoel. Van de Grid Cabana tot de mooie Sway. Pedersen heeft veel Gloster-ontwerpen op zijn naam staan. “ Er leeft iemand in mij die heel creatief is, maar eigenlijk ben ik niet heel creatief.”

Henrik Pedersen, geboren in 1967, studeerde in 1990 af als modeontwerper en runt 365°, een Deense designstudio in Aarhus die zich richt op lifestyle-design, variërend van meubels en verlichting tot projecten voor kleding- en voedselverpakkingsbedrijven. Zijn meubelontwerpen kenmerken zich door elegantie, verfijnde materialen en formele helderheid. Henrik gebruikt zijn opleiding om het volledige spectrum van design te verkennen. Zijn interesse in wiskunde, gecombineerd met zijn brede ervaring, geeft hem een ​​intuïtief vermogen om snel in te schatten of een nieuw ontwerp zal werken of niet. Pedersen: “Ervaring en kennis helpen, maar het verschil zit hem in hoe je ze gebruikt. Gezond verstand en passie voor je vak brengen je ver.”

Wat betekent design voor jou?

“In onze ontwerpoplossingen hanteren we een internationale aanpak, omdat onze markt vaak wereldwijd is. Onze klanten zijn zowel Deense als internationale ondernemingen uit verschillende branches. Een belangrijk aspect van ons werk is het volgen van markttrends. Reizen, ontdekken en geïnspireerd raken door het moment zijn daarom essentieel om verder te kunnen kijken dan morgen. Voor mij moet design betekenis hebben. De vorm, kleur en materiaalkeuze moeten elk individueel ontwerp complementeren. Goed design is functioneel, mooi en gemakkelijk te begrijpen.”

Het komt niet vaak voor dat een modeontwerper switcht van product en daar vervolgens heel succesvol in is. Wanneer belandde je op dat moment?

Na mijn afstuderen als modeontwerper, realiseerde ik mij dat ik eigenijk een grotere passie had voor meubels en grafisch ontwerp dan voor textiel. Ik ben na de studie gaan reizen en ben me bewuster geworden van mijn leefomgeving. Ik kreeg oog voor vormentaal en materialen: ik was mateloos geïntrigeerd door de mogelijkheden van creëren. Door unieke stukken te bedenken waar mensen gepassioneerd door geraakt werden. Niets verlaat mijn bureau totdat het helemaal goed is.”

Kun je ons iets vertellen over het ontwerpproces?

“Ik stel mezelf alle vragen die tijdens het proces opkomen – niet per se aan het begin, maar wel tijdens het proces. Als ik niet weet hoe ik een product moet maken, kan het niet geproduceerd worden. Zullen de gebruikers ervan genieten? Ik vind het ook leuk om ideeën en materialen uit te proberen. Als ik eenmaal een idee heb om mee te werken, beperk ik het tot een paar producten.”

Jou wordt weleens een compromisloze ontwerpfilosofie verweten. Klopt dit?

“Nee, natuurlijk niet. Voor mij betekent dat elk detail telt en dat een ontwerp pas compleet is als het ‘absoluut goed’ aanvoelt. Ik ben altijd op zoek naar een balans tussen vorm, kleur en materiaal om betekenisvolle en aantrekkelijke stukken te creëren. Ik betrap mezelf er op dat het ontwerpen mij makkelijk af gaat en daardoor een hoge ‘productie’ aan ideeën oplevert. Zonder afbreuk te doen aan de uniciteit van mijn denken en mijn kijk op vormentaal.”

Heeft je eerdere ervaring met modeontwerp invloed op wat je nu doet?

“Voor mij gebruik je bij het ontwerpen in principe dezelfde tools – dezelfde praktische vaardigheden en kennis – ongeacht wat je ontwerpt, of het nu een stoel of een parkeerplaats is. Het gaat erom hoe je je creativiteit uitdrukt.” 

Met welke materialen werk je het liefst?

“Ik ben dol op natuurlijke materialen zoals vezels, wol, katoen en hout. Persoonlijk heb ik een hekel aan synthetische materialen, maar ik vind plastic fantastisch – zolang je er maar eerlijk mee om kunt gaan in plaats van te doen alsof het iets anders is.”

Wat is jouw persoonlijke stijl?

Ik hou niet van goud, sieraden of andere versieringen. Mijn stijl is niet per se Scandinavisch – het is meer de mentaliteit om alles zo eenvoudig mogelijk te houden. Als je met veel decoratie of een specifieke stijl werkt, kun je immers maar een beperkt aantal mensen bereiken. Maar met eenvoudige en functionele ontwerpen bereik je een grotere groep klanten.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

“Ik heb geen idee waar mijn inspiratie vandaan komt! Ik weet dat het raar klinkt. Eigenlijk ben ik niet erg creatief, maar er leeft iemand in mij die wél heel creatief is. Als ik ideeën nodig heb, blijft die persoon me maar inspiratie geven. Ik ben geïnteresseerd in zoveel verschillende details en materialen die ik elke dag zie. Onbewust sla ik ideeën op. Als ik ze nodig heb, kan ik ze gewoon gebruiken. Het is geen erg georganiseerd proces. Het is veel chaotischer.”

Wat definieert goed design?
“Goed design gaat over het maakproces, niet alleen over het product zelf. De vraag is altijd: bereikt het het ‘doel’  dat je in het begin voor ogen had? Voldoet het product aan de taak, functie en expressie waarvoor het bedoeld was? Dat is de ware essentie van het designproces. Daarnaast ben ik altijd op zoek naar de oprechte gedachte achter het product. Ik vind het geweldig als ik zie dat iemand echt moeite steekt in het designproces.

Wat is je favoriete plek in je appartement en waarom?
“Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel werk, en daarom is mijn thuiskantoor een van mijn favoriete plekken. Het is erg gezellig, met veel planken vol kleine spulletjes die ik graag bekijk en aanraak. Omdat we veel open ruimtes in huis hebben, grenst mijn kantoor direct aan de woonkamer met de keuken, woonkamer en eetkamer.  Dit betekent dat, hoewel mijn thuiskantoor erg klein is, ik altijd automatisch deel uitmaak van het hele huis en dus altijd deel uitmaak van het gezin.”

Je beste lifehack voor interieurontwerp?
“De juiste verlichting! Je kunt in het mooiste en meest exclusieve appartement wonen, maar als de verlichting niet goed is, ziet het er niet goed uit. Vermijd “omni-lighting” en kies in plaats daarvan voor meerdere, subtiele lichtbronnen in de kamer. Naast de verlichting let ik persoonlijk ook op de ideale locatie van individuele objecten en de juiste indeling. Voordat ik iets nieuws koop of er zelf een ontwerp, denk ik er goed over na of het echt bij mij en mijn eigen vier muren past. Ik heb ook een tip voor de buitenruimte: koop een vloerkleed!  Ik ben altijd weer verbaasd hoe gezellig het buiten kan zijn.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *